Eğitim Koçluğu Nasıl Yapılır

Beyin teknolojileri, öğrenme ve başarı üzerine bir çok yöntem geliştirilmiştir. Koçluk sistemi bireyi ulaşmak istediği hedefe bu yöntemleri kullanarak en hızlı şekilde ulaştıran sistemdir. Eğitim koçluğu en hızlı gelişen sistemidir.

Öğrenciler sınavları geçmek için gerek okula ,gerek dershaneye üstüne yetmezmiş gibi bir de özel ders alıyorlar ,fakat buna rağmen sonuca ulaşamıyorlar. Acaba sorun nerde? Dershanede mi, okulda mı? En büyük sorun, öğrencinin motivasyonunun sağlanamamasıdır. Her işte olduğu gibi, sınavlara hazırlık döneminde ise arzulanan sonuçların alınabilmesi için azim, kararlılık, istek oluşturulması ve hedefe odaklanmanın son derece önemli olduğu herkesçe bilinen bir gerçektir. Acaba buna ne kadar önemli veriyoruz.

√Öğrenciler başarılı olmak istedikleri halde neden başarısız oluyorlar?

√Başarıya en kısa yoldan nasıl erişilebilir?

√Öğrencileri özel olarak tanıyabilmek, anlayabilmek ve onlara yol gösterebilecek yeterli desteği sunabilmek nasıl mümkün olabilir?

Eğitim Koçluğu, öğrenciyi kendi hedeflediği noktaya odaklayıp, istediği başarıya ulaştıran, kendi kaynaklarının farkına varmasını sağlayan; kısaca, kendi hayat planlarını yapıp bunları gerçekleştirmesini sağlayan bir hizmettir.

Eğitim Koçluğu; üniversite sınavına hazırlanma sürecine girmiş öğrenciye ve öğrencinin derslerinde başarı kazanması için gerekli tüm desteği sağlar.

Belki de kafanızı karıştırdık ! Herkesin, üstelik de eğitimine bile bakmadan, kendisini "koç" diye nitelendirdiği bir ortamda, göz kamaştırıcı olmak adına ebeveynleri ve öğrencileri pohpohlamaktansa, doğruların ışığında ve gerçekleri ortaya koyarak, öğrencilerimize hedeflerini anlamlı bir şekilde tespit etmelerini, bu hedefe ulaşmak için etkin, disiplinli ve planlı çalışma yöntemlerini kullanmalarını sağlamaya çalışmak, biraz fazla teknik ve janjanlı gelebilir size, ama inanın doğrusu bu ! Biliyoruz, çok denedik çünkü...

Çünkü, her öğrencinin bilişsel kapasitesi, algısı, öğrenme biçimi farklı, o yüzden biz, oflayıp puflamadan, her öğrencimiz için, kendi kariyer hedeflerini oluşturduktan sonra, bireysel ve özgün çalışma-takip-görüşme programları hazırlayarak, amaca ulaşabilen farklı bir rota çiziyoruz…

Öğrenciler neden bir koça ihtiyaç duyar? Koçluk nerede devreye girer? Çalıştığımız gruptaki birey, yaşı gereği ve aslında haklı olarak ileriyi göremez, birkaç yıl sonra onu bekleyenlerden habersizdir ve anın tadını çıkarmak ister.

Hedef belirlemede ya çok uzun süreler sonrasına sadece hayaller ekler ya da çok dip noktalarda görüp kendini, karamsarlık taşır. Bu açmazlardan biridir. Bu noktada ihtiyaç duymak kaçınılmazdır.

Açmazlardan diğeri de şöyle ki, bilindik şu tablo her gün tekrarlanır… Öğrenci her gün okuldan eve gelirken, hatta sabah evden çıkarken muhteşem kararlar alır, çalışmak için programlar yapar, listeler hazırlar, o gün çalışacağı konuları belirler, yapması gerekenleri sıralar ve eve adımını atar. Önce yemek yer, biraz dinleneyim der, sonra biraz dinlenir biraz da bilgisayarı açayım der, biraz bilgisayarı açar sonra birkaç arkadaşımı arayayım ve mesaj atayım der… der… der… Bu süreç böyle uzar gider. Sonra bir bakar akşam diziler başlamış, izleyeyim de oturayım çalışmaya der ve işte orada artık gün biter, uyku vakti gelir. Bu akıp giden zamanda öğrenilmesi gerekenler yığılır, sınav dönemine doğru panik başlar, telaş artar.
Birçok öğrencim bu tablodan onlara bahsettiğimde acı bir gülümseme taşır yüzünde, bense haklı olmamın omzumdaki yükünü.

İşte bu noktada koçluk devreye girer, birey kendini ayakta tutacak, adeta hesap verecek birine gereksinim duyar. Öğrencilerimin genellikle benzer bir ifadesi vardır ki, “kendim de biliyorum ama, siz olunca yapıyorum hocam”. Anne babadan hemen tepki gelir: “Kendi biliyorsa yapsın o zaman!”  Annelere bunu şöyle söylüyorum, “siz de besinlerden hangisi zararlı hangisi yararlı biliyorsunuz, ama her pazartesi rejime başlıyorsunuz”, “biliyorsunuz ama, kontrol edemiyorsunuz”.

Sakın bundan, koç “yap” der, öğrenci “yapar” şeklinde bir şey algılamasın.  Gerçek koç bu durumun fakında olarak ve bu farkındalık ile ne yapması gerektiğini öğrenciye fark ettirir.

Bazı öğrencilerimde de genel kanı şu ki, “benim böyle olduğumu yeni fark ettim”. “Kendimi tanıyamıyorum”. “Kendime söz geçiremiyorum”. Benzer bir açmaz da burada var, gördüğünüz gibi ya da “çalışıyorum ama sınavda yapamıyorum”, “öğrendiklerimin hepsini unutuyorum”, gibi.

İşte koçluk hizmeti de bu noktalarda ihtiyaç duyulmaktadır. Farkındalık süreci böyle başlar ve süreç ilerler.

Bir öğrenci koçu öğrenciyle nasıl çalışır? Aslında bunun için genel bir çalışma kriteri maalesef yoktur, ama ben psikoloji ve eğitim konularında öğrenim görmem sebebiyle de süreci daha bilimsel bir çerçeve de ilerletiyorum.

Öncelikle öğrenciyi tanımak için bazı test ve envanterler uygulanır.  Öğrencinin ilgi ve yetenekleri belirlenir. Algılama tipi, mesleki eğilimleri gibi konular açıklık kazanır.

Öğrenci ile yapılan görüşmelerde onun eksik yanlarının da farkına varılır. Görüşmeler mutlaka raporlanmalıdır, değerlendirme formları ile desteklenmelidir.

Eksik yönlerin tamamlanması ve başarı grafiğinin artması için çalışmalar başlar, bir takip sistemi oluşturularak görüşme günleri ve saatleri belirlenir. O zamana kadar tamamlanması gerekenlere, yapılacaklara öğrenci ile karar verilir. Kişiye özel çalışma programı oluşturularak öz disiplin sağlanmaya yardımcı olunur. Birlikte hareket etmek, uçuk ve gerçekleşmesi olası olmayan programlar yapmamak büyük önem taşır.

Kısa süreli ve uzun süreli hedefler ve bu hedefleri gerçekleştirmek için çalışmalar yapılır. Öğrencinin günümüzde sıklıkla karşılaştığımız depresyon, panik atak, DEHB (Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu), öğrenme güçlüğü…v.b durumları da varsa uzman psikolog ve psikiyatristi ile senkronize çalışmak ciddi fayda sağlamaktadır. Zira birçok, sözde(!) koç, bu durumlara kendi çözüm bulma yoluna gitmekte, geri dönülemez zararlar ile öğrenciyi ve ailesini baş başa bırakmaktadır.
Aynı zamanda farklı derslere farklı çalışma teknikleri, öğrenme ve algı tipine göre çalışma, soru çözüm, test tekniği, okuduğunu anlama, bellekte tutma, sınav heyecanını orta seviyede tutma… gibi eğitsel içerik taşıyan pek çok konuda çalışmalar gerçekleşir.

Bu çalışmalar içinde eksik noktaları belirlemek için yüz yüze görüşmelerin dışında okul, dershane ziyaretleri, ev çalışmaları da yapılmaktadır.
 
 Ders çalışma ve sınavlara hazırlık öğrencilerin iki temel problemi. Bu alanlarda nasıl çalışıyorsunuz?Temel problem, “öğrenmeyi öğrenmek”. Bu iki sorun içerisinde de öğrenci kendini disipline etmekte zorlanmakta ve çalışmaya nereden başlayacağı konusunda bocalamakta. Örneğin; lisede matematik konusunda zorluk yaşayan bir birey, aslında ilköğretim matematik konusunda inanılmaz eksikler taşımaktadır. Bunun farkındalığı ile eksikleri tamamlamak gerekir.

Bununla birlikte doğru çalışma ortamı oluşturmak, derse uygun çalışma yöntemi geliştirmek, bilgiyi bellekte tutmak gibi sıkıntılar da yaşamaktadır ve bunlarında üstesinden gelmesi gerekmektedir.

Çalışmalar içerisinde öğrenci bu farkındalıkla çalışma sistemi oluşturmaya başlar, kendi yönlerinin farkına vararak uygun yöntemleri geliştirir ve ders çalışmak onun için eziyet olmaktan çıkar ve başarı kaynağı haline dönüşür.

Başlangıç noktasında, hedef belirlemedikçe de sınav hazırlıklarında sıkıntılar yaşarız. Önünde ya okul için yazılı bir sınav, ya da “at yarışına dönen” kendi gözünde büyüttüğü “büyük” sınavlar vardır. Bu sınavlara, “büyük sınavlar” denilerek bir kere gözü korkutulur öğrencinin. “Binlerce insanın girdiği sınav”, “öğrencilerin ter döktüğü sınav oturumları”, “bu dershaneden şu kadar öğrenci sınavı kazandı” baskıları. Aslında onun dışında etrafına örülen o kadar korku unsuru ve belirsizlik var ki…
Veli de çoğu zaman farkına varmadan bu yarışın en önüne iteklemeye çalışır öğrenciyi.

Bu durumların çözümüne yönelik de ayrı çalışmalar yapılmaktadır. Öğrencinin ilgi ve yetenekleri dikkate alınarak hedef belirlenir, bu hedefe yaklaşmak için olası kısa sürede ve uzun sürede gerçekleşmesi gerekenler tespit edilir ve hepsinin gerçekçi olmasına dikkat edilir.

Sınav anında heyecanı orta seviyede tutmaya yönelik egzersizler yapılır, uygulamalar gerçekleştirilir. Bu dönem sözde (!) eğitimcilerden ve koçlardan en çok duyduğum “sınav heyecanını yok edeceğim” sözüdür. Bunu yapmayın! Eğer bir alanda heyecan tamamen ortadan kaldırılmaya çalışılırsa orada verimden ve başarıdan en üst seviye de yararlanamazsınız. Orta düzey bir heyecan başarı için önemli bir unsurdur. Belki burada yok edilmesi istenen kaygıdır. Kaygının ise, fizyolojik ve psikolojik yanlarını tespit etmek ve uygun çözümler sunmak gerekmektedir. Bu da yapılan çalışmalar arasında yer alır.



Bu makale şu konularla ilgili olabilir :koçluk nedir nasıl iyi koç olunur - yasam kocu nasil olunur - eğitim koçluğu - eğitim koçu nedir -

Yorumlar